
10. Loflied op de heerlijkheid van Sion – Psalm 87 (2e aanvulling)
(als tweede aanvulling)
- 
Inleiding- 
Wat is het goed om naast het dagelijks lezen en mediteren van gedeeltes van Gods Woord, ook Bijbel-verzen (-gedeeltes) te memoriseren en daar als het ware je geestelijk reservoir mee te vullen, wat de Heilige Geest op de juiste tijden en gelegenheden tevoorschijn kan halen om te gebruiken, bijvoorbeeld in het gebed om op te pleiten. 
- 
Zo ben ik ook begonnen Psalm 87, stapje voor stapje, te memoriseren. Waarom ook deze Psalm? Omdat in deze Psalm, OT-psalm dus, zo duidelijk wordt geprofeteerd en beloofd dat niet alleen gelovigen uit de Joden, maar ook gelovigen uit de heidenen, als ik, worden opgenomen in de gemeente van Christus. 
- 
In deze studie staat deze Psalm centraal. Misschien goed nu eerst de psalm zelf te lezen: Ps.87. 
 (vergelijk de Psalmen 2; 84; 122 en 132;
 (met Kanttekeningen!);
 ;
 ).Thema: Loflied op de heerlijkheid van Sion. Drie gedachten: I Wat Sion is; II Wie in Sion wonen; III Wat de vreugde in Sion is. 
 
- 
- 
Concrete auteur: onbekend. We kunnen vers 1a vertalen met: van of voor de zonen van Korach: dit is respectievelijk door de kinderen van Korach gedicht of aan hen opgedragen om te zingen. Deze nakomelingen van Levi via Korach waren de poortwachters en muzikanten in de tempel te Jeruzalem 
 (; ; ;
 zie/vergelijk de Psalmen 42-49; 84; 85; 87 en 88).Gelegenheid van dichten: ook onbekend. 
- 
- 
‘Sion’ staat centraal in de Psalm. Wat is Sion? Sion kan in de Bijbel aanduiden de berg Sion, . Maar hier is het de (vergelijk ; ). 
- 
En in onze Psalm lezen we in vs2: . 
 Dus Sion, of Jeruzalem, is de bijzondere woonplaats van God. Alleen zij heeft recht op de ere-naam: Stad van God, .
- 
We weten overigens nt zeker wat het woord ‘Sion’ betekent… 
 
- 
- 
We gaan terug naar vs 1. We lezen in vs1b: . ‘Zijn’: dat is Sion dus, zou je zeggen, want daar gaat het in de Psalm vooral over. Maar dan wisselt ‘zijn’ (mannelijk), , met ‘haar’ (vrouwelijk), . ‘Haar’ slaat terug op Sion, zien we in vs5, dan zou met ‘zijn’ de tempel bedoeld kunnen zijn (zie Kanttekening bij de St.V.), de kern of het hart of de binnen-cirkel van Sion. 
 De tempel was gebouwd op de berg Moria, (zie Kanttekening), waaraan de berg Sion lag.‘Heilige bergen’ (bergen der heiligheid): door God afgezonderde bergen, namelijk Moria en Sion. Later gaat de naam Sion over op de hele stad Jeruzalem, ik bedoel: Jeruzalem wordt dan ook Sion genoemd. Zien we in de psalm dus ook. 
 Bij de ‘heilige bergen’ gaat het om het fundament van Sion naar zijn binnen- en buiten-cirkel:- ‘Heilig’: door God afgezonderd voor een speciaal doel, speciaal aan Hem toegewijd;
- ‘bergen’ duidt op sterkte en grootheid, het meervoud versterkt het nog (vergelijk ).
 Deze heilige bergen wijzen naar: - de heilige, heerlijke, uitverkiezende God en Zijn heilig Kind Jezus Christus (; );
- en ermee verbonden: naar Zijn heilig heilsplan waarin God dit heeft uitgedacht;
- en naar Zijn Heilig Woord, waarin Hij Zichzelf en Zijn heilsplan openbaart.
Nou, de heilige stad, Jeruzalem, in zijn buiten en binnen-cirkel, op deze heilige bergen gefundeerd, is (dus) een afspiegeling van de heilige, heerlijke God en Zijn verkiezend handelen 
 (vergelijk ;
 ;
 ;
 en vergelijk ).
 
- 
Vs2 voegt toe, lazen we al: 
 :
 Met ‘Jakob’ is dus bedoeld: Israël.
- 
In vs3 lezen we dan (‘sela’ kan de rol van ‘zie’ vervullen, dus: let op): 
 .In OT-tijd heeft dat alles te maken met dat God daar woont, in het bijzonder in de tempel, het hart dus van Jeruzalem, daar waar de offerdienst plaatsvindt. 
- 
Maar dit zijn nog maar de schaduwen, de ‘heerlijke dingen’ gaan verder. Heeft ook met te maken, waar we zo over zullen spreken. Maar fundamenteler: Tempel en Jeruzalem wijzen heen naar de Heere Jezus Christus en vervolgens naar hen die in Christus zijn, ja nog verder: - 
De Heere Jezus: 
 :
 Het gaat hier om de Heere Jezus Die de tempel is, Zijn dood voor de zonden en Zijn opstanding.
- 
De gemeente, elke gelovige, die met Hem verbonden is, Zijn bruid, gekocht met Zijn bloed. We lezen: 
 .
- 
De gemeentesamenkomsten, in het bijzonder die op de eerste dag van de week, de dag vd Heere, waar God en de Heere Jezus op een bijzondere manier aanwezig zijn 
 ().
- 
De volle openbaring van de stad Gods, het nieuwe Jeruzalem en haar bewoners waar we van lezen in . 
 
- 
- 
Toepassing: Zien we voor ogen het heerlijke van Sion, Jeruzalem, de stad v God? 
- 
Maar nu een stap verder, wat ook met Sions heerlijkheid te maken heeft. Wie wonen er? In het OT was dit, door Gods souvereine genade, exclusief voorbehouden aan het Joodse volk, waarvan de ware Joden, de gelovige Joden, de eigenlijke inwoners waren, namelijk niet alleen van het letterlijke Jeruzalem, ook van het geestelijke Jeruzalem, de OT-gemeente van de Heere Jezus. 
- 
Daar waren echter al eerstelingen van gelovige heidenen als de Kanaänitische Rachab en de Moabitische Ruth die in het (ware) Joodse volk werden opgenomen. 
- 
Maar dit is nog maar het begin. In vs4-6 voorzegt en belooft de Heere (NB: let op drie keer wordt in de verzen de boodschap eigenlijk herhaald -> wijst op sterke nadruk): 
 .Hier gaan we, opnieuw onder Gods souvereine genade en leiding, de Nieuwtestamentische tijd binnen, de tijd na Christus’ komst. 
 De Heere zal ook voor ‘heidenen’ (niet-Joden), zelfs voor grote vijanden van Israël als Rahab, een bijnaam voor Egypte
 (zo ook genoemd in ; ; ),
 en Babel, maar ook Filistijn etc., Zijn poorten openzetten (vergelijk Jes. 19 – 21).‘Tyriër’: uit Tyrus, ten noorden van Israël, een rijke handelsstad. 
 ‘Cusjiet’: mogelijk Ethiopiër, maar mogelijk ook Nubiër gelegen half ten zuiden van Egypte en half ten zuid-westen van Israël; Ethiopië en Nubië zijn niet hetzelfde.N.B.: je kunt zeggen dat genoemde machten min of meer de vier wind-streken vertegenwoordigen, zeg maar: alle volken. Dan moeten we denken aan wat de Heere Jezus zegt in Mattheüs: 
 ; .Let er trouwens op hoe sterk is uitgedrukt wat staat in van onze Psalm: 
 ‘Mij kennen’ -> dat is een intieme-relatie met Hem hebben!
- 
‘Sion’ staat dus voor de gemeente van Jezus Christus, oftewel de kerk. En niet alleen Jood, ook niet-Jood zal er wonen. De apostel Paulus zegt in Romeinen 1: 
 .En in Efeze lezen we: 
 ; (vs11-22).De Kanttekeningen bij ‘fundament der apostelen en profeten’ leggen mooi (in oud-Nederlands) uit: ‘Dat is, de leer der apostelen en der profeten, zo des Ouden als des Nieuwen Testaments, gelijk daarom de namen der twaalf apostelen op de twaalf fundamenten van het hemelse Jeruzalem worden gesteld, .’(vergelijk: 
 ;
 ;
 .
- 
In het OT was dit nog veelszins een verborgenheid (verhuld, gemaskeerd), . 
 Maar in Psalm 87 beginnen de contouren ervan toch al behoorlijk zichtbaar te worden. In het NT echter veel duidelijker en uitgewerkter. Daarom kan de apostel Paulus zeggen in Efeze 3:
 .
- 
In van Ps.87 lezen we nog dat de Heere haar bevestigen zal. In Mattheüs 16 zien we dat de Heere Jezus zegt: 
 .En in Hbr.13 lezen we: 
 .
- 
Toepassing: 
 Bent u ook door genade ingeschrevene van de stad Gods? Bent u door het geloof in de Heere Jezus Christus, de ware Tempel, ingelijfd, overgegaan uit de macht van de duisternis in het Koninkrijk van de Zoon van Gods liefde, ?
 In Hem hebben wij de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der zonden, .Johannes 1 zegt: 
 ().
- 
De Psalm eindigt met over de vreugde die er in Sion, de heilige stad, te vinden is. We lezen vs7: 
 ‘Bronnen’, St.V.: ‘fonteinen’: Stromen van heil: vergeving van zonden door het bloed van Jezus, eeuwig leven met en voor God, God Die onze Herder-Vader is en ons wil leiden door Zijn Woord en Geest en ons alles wil geven wat wij nodig hebben (). En straks de volkomen vreugde waarvan we lezen in .
- 
Ik moet denken aan (vergelijk ). 
- 
Toepasing: - 
Bent u zo iemand die door Gods genade dit mee kan zingen? 
- 
En ermee verbonden iemand die Hem op grond van goedheid en goedertierenheid met blijdschap dient? 
- 
Kunnen de mensen dat merken? 
- 
En gaan we met vreugde Zijn poorten binnen in ons persoonljk en gezamenlijk zoeken van Hem? 
 
- 
Slot
- 
En straks als de Heere Jezus terugkomt, komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid zal zijn (), waar we, iedere gelovige, Hem volmaakt zullen mogen dienen. Een nieuwe aarde met een nieuw Jeruzalem dat de hele aarde zal omvatten (Openbaring 21). 
 We lezen: .Een volk bestaande uit representanten uit alle volken: Jood, Egyptenaar, Arabiër, Palestijn, Nederlander, Fries, Serviër, Rom (zigeuner), etcetera. 
- 
En we lezen verder vanaf vers 22: . 























 
 Download hele studie Gouden draad
 Download hele studie Gouden draad
