Meditatie – Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid

Meditatie – Novi Sad (Servië), 8 mei 2025
Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid…
… in combinatie met bewogenheid en gebed
Nog een (misschien beetje pittige) meditatie naar aanleiding van een hoofdstuk uit het waardevolle boek van John Piper: ‘30 redenen waarom ik van de apostel Paulus houd’ . Vanuit hoofdstuk 25: de apostel Paulus belijdt de soevereiniteit van God, in het bijzonder ten aanzien van de redding van mensen. Tegelijk evenwel heeft hij verdriet over (nog) niet-geredden.
Nou, de apostel omarmt de soevereiniteit van God die over alle dingen en gebeurtenissen gaat (van a tot z), alsmede over de levens van alle mensen. Gods soevereiniteit houdt in dat God doet overeenkomstig Zijn wil (welbehagen) *) . Dat is niet beangstigend, want God is goed.
Verder: Hij kán Zijn wil ook uitvoeren want Hij is almachtig. Gods soevereiniteit gaat overigens bepaald niet ten koste van onze verantwoordelijkheid.
Oké, de apostel getuigt van deze soevereiniteit van God, maar niet moet worden vergeten dat hij, zoals boven gezegd, tegelijk vol mededogen is met hen die dreigen verloren te gaan.
Wat bij veel gelovigen wel eens uit balans kan zijn, gaat dus bij de apostel samen op.
Ga alvast bij jezelf na hoe dat bij jou is…
Gods soevereiniteit
Lees even
. Daar beschrijft de apostel de absolute soevereiniteit van God, die volledig boven de wil van de mens staat. Vers 15 luidt: ‘(…) Hij (God) zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben,’ citerend uit . En vers 18: ‘Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil’. Vergelijk en .Dit is niet vreemd als we bedenken dat de apostel aangeeft dat wij allemaal (ja ook jij en ik!) geestelijk dood zijn in onze zonden. Onze enige hoop is dat de enig-ware God in ons licht en leven schept. Lees maar eens
; en .Ja, onze bekering gaat door middel van het horen van Gods Woord,
; en ja, God gebruikt mensen om Zijn Evangelie-boodschap te verspreiden. Maar bepalend is Gods soevereine genade. Daarom kan de apostel zeggen: ‘Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God heeft laten groeien,’ .Voor sommige mensen lijkt dit maar onheilspellend, Gods soevereiniteit… De apostel ziet dat heel anders. Hij kan bouwen op de soevereine genade van God, waardoor de geraffineerdste zondaar aan zichzelf ontdekt kan worden en kan worden behouden.
Bewogenheid en gebed
Maar, nog eens, dit loopt bij hem samen op met zijn diepe smart voor zondaars in geestelijk doodsgevaar.
We zien dit speciaal met betrekking tot zijn Joodse broeders (naar het vlees, vergelijk
). Lees maar eens op hoe diep dat bij de apostel gaat, .En niet alleen was er droefheid en smart in Paulus’ hart, maar het brengt hem ook tot gebed. Gods soevereiniteit maakt ons niet passief, maar motiveert tot getuigen van het Evangelie van Jezus Christus en niet minder tot gebed. De soevereine God kan de grootste zondaar redden. De apostel past dit zelf toe ten aanzien van ook zijn genoemde volksgenoten,
.‘k Moet zelf nog denken over hoe dat praktisch gaat:
Nou in
roept de apostel op tot gebed, en wel voor ‘alle mensen’. Niet gebed op deze manier: ‘Heere bekeer alle mensen in Nederland of in Servië’. Ik weet niet of zo’n algemeen gebed naar Gods wil is. Nee, maar serieus verlangend, gelovig gebed ( ) voor alle mensen die God op je weg brengt (je naasten), wie dan ook maar.Het specifieke in het gebed in vers 2 slaan we even over, maar in vers 3 gaat het verder en benoemt dat het gebed voor ‘alle mensen’ God plezier doet. En er staat bij God toegevoegd: onze Zaligmaker, oftewel: onze Redder. Dus God vindt vooral het gebed dat we bidden voor mensen voor hun redding belangrijk. Want lezen we in vers 4 dat God ‘wil dat alle mensen’, dat zijn dus alle mensen die God op je weg brengt, ‘zalig worden.’
Hoe gaat dat geestelijk-praktisch in z’n werk? Nou, de soevereine God brengt in Zijn uitverkiezende liefde mensen die Hij wil op je weg en legt ze als het ware op je hart om er voor te bidden. Vervolgens doe je dat, naar Markus 11:24: serieus verlangend bidden, vers 24 eerste deel, gelovend dat je het ontvangen zult, vers 24 midden. En het zal je ten deel vallen lezen we in vers 24 slotgedeelte.
Dus: jij weet niet wie God wel of niet uitverkoren heeft. Maar Hij brengt mensen op je weg en jij bidt voor hen. En wellicht kun jij ook het evangelie met ze delen, of een andere gelovige die het kan doen, ook daar kun je voor bidden. En zo mag je hoop hebben, christelijke hoop, ik bedoel: je mag er op vertrouwen, dat die persoon vroeg of laat (misschien ben jij dan al gestorven), door God in het hart gewerkt, tot geloof komt!
Een bewogen God
En de apostel heeft zijn bewogenheid natuurlijk niet van een ‘vreemde’. De soevereine God is namelijk een bewogen God. Terecht zegt John Piper dat hij (en vul je eigen naam maar in) zonder Zijn ontferming totaal verloren zou zijn. Piper wijst op wat je als het ware een refrein in de Bijbel kunt noemen, namelijk dat God te midden van het oordeel aan Zijn genade denkt,
.In Psalm 78 kunnen we lezen: ‘Maar Hij was barmhartig en verzoende de ongerechtigheid, liever St.V.: Hij, barmhartig zijnde, verzoende de ongerechtigheid, Hij richtte hen niet te gronde, maar wendde dikwijls Zijn toorn af, en wekte Zijn volle grimmigheid niet op,’ Psalm 78:38. Let op: God is barmhartig en dat brengt Hem tot verzoening van de ongerechtigheid. En dan wordt er al vooruit gekeken naar de verzoening van de Messias: Jezus Christus. In Hem komt alles samen: Gods soevereiniteit en mededogen en Zijn gerechtigheid en genade.
Toegepast op ons persoonlijk:
Zijn we even verwonderd als de apostel Paulus over Gods soevereiniteit, waardoor er voor iemand zaligheid mogelijk is? En zijn we als hij even bewogen voor zondaren die dreigen verloren te gaan? Bidden we voor hun zielen en laten we ons door God gebruiken als instrumenten van heil?
Laten we er maar gebeds-werk van maken!
Met broedergroet
Pier Meindertsma
*) Een wat grondiger definitie die ik graag even leen van Jonathan Edwards (Puriteinse predikant, 1703-1758), over wie ook Piper enthousiast is) omschrijft het zó: De soevereiniteit van God is het absolute, onafhankelijke recht, dat Hij heeft om over al Zijn schepselen te beschikken naar Zijn welbehagen.
P.S. Het is niet nodig dat we alles kunnen verklaren wat in de meditatie naar voren komt. Maar Piper eindigt zijn 25e hoofdstuk met:
‘Het is genoeg dat we weten dát ze samengaan. Paulus waardeerde intens de soevereiniteit van God, waardoor de zaligheid van de mens mogelijk is. En hij huilde om hen die naar God weigerden te komen. Hij zag en beleefde dit mysterie. Paulus’ denken was niet zo klein of broos dat het brak als hij een onderwerp overpeinsde dat zowel verheven als complex was.’
Mijn vraag: hoe is dat bij ons?